398 buitenbeer cropped

buitenbeer

Contact

Texandrilaan 30
7312 HR Apeldoorn
 
Voor rondleidingen kunt u bellen naar:             06 41723896
 
Voor overige informatie kunt u mailen naar administratie@christoforuskinderopvang.nl of bellen naar 06 11441536.

Peutergroep De Buitenbeer

In deze bijzondere tijd is het fijn om af en toe contact met elkaar te hebben. Juffie Julianne geeft in deze nieuwsbrief meer inzicht in het dagritme en heeft ter inspiratie liedjes, versjes en activiteiten toegevoegd. 
Zorg allemaal goed voor elkaar en geniet af en toe ook van het lekkere zonnetje (uiteraard op 1,5 m afstand).

8.15 – 9.00

Ontvangst binnen. Kinderen gaan vrij spelen. Samen met juf zwaaien op de “zwaaikisten”

 

(in de zomer kunnen we ook buiten gaan starten)

8.15 – 9.35

Vrij spel (Activiteiten die wij binnen uitvoeren zijn hieronder toegevoegd)

9.35

Ochtendspel lente (per seizoen verschillend)

9.45

Fruit en thee op de kistjes. Juffie opent de ochtend met de xylofoon. Daarna zingen we

 

goede morgen lieve kinderen.

1. Liedjes /versjes 8.15- 9.00 hieronder toegevoegd

10.15

Kringetje afsluiten en naar buiten gaan. Wc/verschoon moment en daarna oefenen met

 

zelfstandig jassen en schoenen aantrekken.

2. Liedjes /versjes 10.15 hieronder toegevoegd

11.30

Buiten spelen in onze peutertuin. (Activiteiten die wij buiten uitvoeren zijn hieronder

 

toegevoegd)

11.15

Buiten opruimen. ( klink, klang het is opruim tijd) Samen naar binnen jas en schoenen zelf

 

uittrekken en ophangen aan de kapstok. Daarna in een rijtje en handen wassen. We zingen

 

het liedje wassen, wassen zepen.

3. Liedjes /versjes 11.15 hieronder toegevoegd

11.30 – 12.00     Samen tafel dekken en broodjes eten. Eerst beginnen we met het ritueel kaartje

 

aansteken. Daarbij zingen we vuur mannetje vuur mannetje wees toch eens sterk. (Hier

 

gebruiken we een vilt poppetje bij) Daarna zingen we mijn zaadje staat al klaar de aarde

 

doet het groeien…..

4. Liedjes /versjes 11.30-12.00 toegevoegd

12.00 - 12.30

Vrij spel met de blokken, trein en auto’s. Juffie gaat afwassen vaak met hulp van een

 

peuter!

12.15

Wc/verschoon moment

12.30- 12.45

Prentenboek, tafelspel en/of liedjes zingen. Dit sluit allemaal aan bij het ochtendspel en het

 

seizoen. Wij doen dit in herhaling 2 weken hetzelfde prentenboek of 2 weken hetzelfde

 

tafelspel draagt bij aan de taal ontwikkeling. Door middel van afwisseling blijft het voor de

 

kinderen interessant.

5. Liedjes /versjes en uitleg tafelspel 12.30-12.45 toegevoegd

12.45

De ochtend is afgelopen en een kind mag de deur open doen. De peuters die bij de kleine

 

beer gaan slapen worden opgehaald door de pm’ers of brengt juffie van het peuterhuis.

 

1.Liedjes /versjes 9.30 uur

  • Opruim lied na het vrij spel

Belletje luiden. Daarna zingen we Klink klang het is opruim tijd.. Alles netjes weggezet en alles weer op zijn plek gezet… Het is opruim tijd Het is opruim tijd…

Twee handen twee handen

Die zijn er zo sterk…

Twee handen twee handen

Die gaan aan het werk

Ze vouwen de lappen, ze sjouwen de kisten en doen de blokken in de band Ze dekken de bedjes en zetten alle potjes netjes in een rij.

En iedereen helpt daarbij. Het is opruim tijd het is opruim tijd.

Alle handen werken met pleit.

  • Zingen `wie gaat er mee met de ……..wagen, wie gaat er mee met de …….fee

Dus nu zingen we: wie gaat er mee met de lente wagen, wie gaat er mee met de lente fee.

  • Ochtendspel per seizoen  LENTE

We maken ons klein en zingen: er liggen bolletjes in de grond te slapen… te slapen… Je kan een groot bruin kleed gebruiken waar de kinderen onder liggen ‘de aarde’.

De bolletjes worden langzaam wakker…. Langzaam omhoog. Zullen we de bolletjes wakker zingen? En daarna zing ik de liedjes krokus bolletje kom eens uit je holletje (gebruik hierbij handgebaren)

Daarna zingen we het liedje achter de molen staat een bloem een voorjaarsbloem een voorjaarsbloem (2x) en een tulp en een narcis en een hyacint. Kom hier lief kind, kom hier lief kind. En een tulp en een narcis en een hyacint kom hier lief kind…(gebruik hierbij handgebaren)

  • We sluiten af met we hebben de bolletjes vandaag goed wakker gemaakt. We gaan straks buiten eens kijken of de bolletjes daar ook wakker zijn. Wij gaan nu in een kringetje.

Liedjes:

 * Aan tafel lier/ xylofoon ´stralend stijgt de zon omhoog´

Daarna zingen we: Goede morgen lieve kinderen, wat fijn dat jullie er allemaal weer zijn, goedemorgen lieve kinderen, goedemorgen allemaal!

  • Thee, appel en peer liedjes

Marijke, Marijke wat koste je groene thee.. ik heb er van 6 van 8 van 10 van 12 kan ik je ook laten zien….. Marijke, Marijke wat koste je groene thee.

Schuitje varen, theetje drinken varen we naar de overkant.

Fruit eten

In iedere kleine appel, daarin lijkt het wel een huis. Want daarin daar zijn 6 kamertjes precies als bij ons thuis. In ieder hokje wonen twee pitjes zwart en klein… en die liggen daar te dromen van licht en zonneschijn. Zij dromen dat ze later… in de aarde zullen staan. Als hele grote bomen met appeltjes eraan.

Daarna komt een versje “appeltje bol appeltje rond” (wij doen dit met gebaren om de woorden te ondersteunen)

Appeltje bol appeltje rond

In mijn mandje in mijn mandje Appeltje bol, appeltje rond

In mijn mandje en in mijn mond

  • Afsluiten kring moment

Versje met handgebaren

Wie zit er achter het gordijntje?

Dat is willemijntje. Wat doet ze daar?

Ze kamt haar haar. Ze wast haar handen.

Poetst haar tanden.

Wat doet ze nog meer? Ze eet een appel, een peer.

Doet ze een mooie strik in haar haar. Dan is ze klaar.

Wij gaan nu naar buiten waar de vogeltjes fluiten…. Ga je mee? Ga je mee? Maar eerst naar de WC.

Doe je jas maar aan doe je schoenen maar aan dan kunnen we fijn naar buiten gaan……

 

2.Liedjes/versjes 11.30 uur (eetmoment aan tafel)

  • Om de aandacht te vangen, zingen, 2 handjes op de tafel ….
  • Kaarsje aan zingen,

Vuurmannetje vuur mannetje wees toch eens STERK. Vuurmannetje vuur mannetje doe goed je WERK.

Lichtje, lichtje ga nu schijnen.

Lichtje, lichtje straal,

Voor ons allemaal.

  • Zingen, De aarde doet het groeien...
  •  Handen vast, eet smakelijk allemaal!
  • Afsluitend, kaars uit ,
  • Wassen met washandjes Wassen, wassen zepen Wassen, wassen zepen Ik was mijn handen en mijn neus en alles wordt weer schoon ja heus!

 

3.Liedjes/versjes 12.15 uur

  • Kaars aan bij het verhaal/tafelspelletje/prentenboek Lichtje, lichtje ga nu schijnen.

Lichtje, lichtje straal, Hier komt het verhaal.

  • Kaars doven
  • Een kind maakt de deur open voor de ouders.

Einde van de ochtend.

Activiteiten buiten:

o Planten water geven

o Blad harken

o Stenen schilderen o Stoepkrijten

o Samen met de bezems vegen o In de zandbak experimenteren o Fietsen op het andere pleintje o Blaadjes rijgen

o  Plantjes poten

o Beestjes zoeken onder stenen en stronken, verzamelen in het terrarium. o Tekenen

o Samen schilderen op een groot papier o Speelgoed afwassen

o Poppenkleertjes wassen o Stokjes zagen en schuren

 Activiteiten binnen:

o Deeg kneden en broodjes bakken

o Appels snijden en appelmoes koken

o Tekenen

o  Schilderen

o  Muziek maken met instrumenten

o  Tafelspelletjes lente per seizoen (verhaal uit het hoofd met alle poppetjes)

o Prentenboek een vast boek 2 weken of langer. (Herhaling zorgt voor veiligheid en stimuleert de taalontwikkeling)

o Reuze treinbaan leggen o Kralen rijgen

o  Poppen aankleden

o  Samen met de kinderen soppen/stoffen.

 

Peutergroep 2,5 tot 4 jaar algemene informatie spel, spelen en speelgoed

“Omdat we vaak de vraag krijg op het peuterhuis wat kan ik mijn kind geven op zijn verjaardag op deze leeftijd ga ik hier wat meer op in”

In deze fase staat centraal:

Parallelspel, soms al wat samenspelen, nabootsing, experimenteren, ontdekken, spelvoorkeur ontwikkelen, fantasiespel. Omdat kinderen vaak nog parallel spelen is voldoende materiaal of speelgoed belangrijk opdat meerdere kinderen in een gezin of groep ook werkelijk tot spel komen.

Welk speelmateriaal is voor deze leeftijd geschikt?

Poppen en een poppenbedje, auto’s en een garage om de auto’s een vaste opruimplek te geven, blokken in allerlei maten en vormen, een fornuisje met pannetjes en serviesje. Houten en vilten dieren. Eenvoudig tekenmateriaal als dikke potloden, wasco en bijenwas tekenkrijtstaafjes. Met knutselmateriaal als klei, papier, plaksel, verf worden eerste ervaringen opgedaan.

Het boekrepertoire breid zich uit. Kinderen willen eindeloos herhalend eenzelfde prentenboek bekijken of verhaaltje voorgelezen krijgen. Beweegbare planten zijn nu heel geschikt. Ook eenvoudige muziekinstrumenten doen hun intrede in de speel wereld van de peuter: Waterfluitje, xylofoon.

Voor het buitenspelen garanderen een driewieler, een kruiwagen, een bal en een schommel veel pret. Een zandbak, schelpen en kiezelstenen, emmers, zeven, schepjes, zandvormen, potten en pannen en als het kan een waterpomp.

 

Hieronder de activiteiten gelinkt op de taal ontwikkeling

Een tafelspel kan je uit het hoofd verzinnen (je fantasie gebruiken) Tijd van het jaar erbij betrekken. (er liggen bolletjes in de grond te slapen).

Verzin met de poppetjes die je in huis hebt een verhaal en ga daarmee aan de slag!

Hieronder een voorbeeld van een verhaal uit het boek uit je hoofd.

Activiteit tafelspel kabouter tijm gaat slapen:

Kabouter tijm gaat slapen is een verhaal uit een boek. Dit verhaal ga ik uit mijn hoofd vertellen met alle benodigdheden erbij zoals de dieren die er in voor komen.

 Hier gebruik ik een tafeltje bij met verschillende kleuren lappen zoals de aarde, het gras.

 

Informatie over voorlezen voor peuter leeftijd:

Op de peutergroep laten we ook plaatjes zien en wat kortere verhalen.

Het kind moet nog wennen aan boekje lezen en kan de aandacht nog niet opbrengen om naar een lange gesproken tekst te luisteren. De plaatjes in de boeken zijn voorlopig het belangrijkst. Voor heel jonge kinderen is het fijn als er niet te veel op een pagina staat. Ook een duidelijk verband tussen de illustratie en de directe omgeving van het kind is wenselijk, zo leer het kind het verband te zien tussen boek en werkelijkheid.

Interactief voorlezen prentenboek:

Interactief voorlezen door middel van het prentenboek gebruik veel gebaren tijdens het voorlezen en sta open voor vragen.

Dit boek is een favoriet:

Diep in het bos

Een prentenboek van Christopher.

Het heeft een mooi onderwerp. Ik vind dit onderwerp mooi omdat iedereen in dit verhaal erbij hoort en welkom is. Wie het dan ook is een groot dier of heel klein.

Je kan verdieping geven door gebaren te gebruiken tijdens het voorlezen en de dieren in het bos laat zien. Hierdoor hebben de kinderen een nog beter beeld bij het verhaal.

Wat ik ook doe om nog meer verdieping te geven tijdens het lezen is om te rouleren met woorden. De ene keer ben ik bezig om de beer uit te beelden, de andere keer een ander dier.

Laat het kind/kinderen daarna nog even na spelen met de dieren uit het verhaal.

Altijd al benieuwd hoe het er bij ons bij de buitenbeer uitziet als wij naar het bos gaan? Bekijk dan het volgende filmpje: https://youtu.be/Gt9qzGSFuGA